TINDAKAN BERETIKA
(tugasan)
Bagi
mereka yang bersifat negatif, persaingan dianggap sebagai penghalang. Bagi mereka yang
berfikiran sempit dan negatif, persaingan menjadi ancaman kepada diri dan boleh
memberikan suasana yang sukar untuk meraih kejayaan yang disasarkan. Pendirian
dan sikap sebegini menjadikan seseorang itu akan menganggap pesaing itu sebagai
musuh dalam pekerjaan. Maka, mereka sedaya-upaya akan sentiasa memikirkan cara
untuk memusnahkan pesaing-pesaing tersebut. Sikap itu lebih menonjol apabila
mereka ingin memenangi sesuatu persaingan dan tidak boleh atau tidak menerima
kekalahan.
Tindakan yang diambil oleh
pengurus produk Sedap itu dianggap tidak beretika kerana menyebabkan produk
Enak terhenti pengeluarannya selama sebulan dan menyebabkan produk itu rugi
sebanyak hasil jualan bagi satu bulan. Etika bermaksud satu sistem prinsip
moral dalam menentukan sesuatu perbuatan itu betul atau salah. Walaupun produk
Sedap tidak mensabotaj perniagaan produk Enak , tetapi tindakan yang diambil
oleh produk Sedap bertujuan untuk memperlahankan perniagaan syarikat produk
Enak. Ini dianggap tidak beretika kerana produk Sedap mempuanyai seribu cara
lain lagi untuk bersaing dengan produk Enak selain daripada tindakan yang
dilakukannya ini.
Perlakuan etika sering
dibelakangi apabila usahawan berdepan dengan isu keuntungan, merebut peluang
dan menghadapi persaingan. Contohnya, produk Sedap membeli botol kaca yang
digunakan oleh produk Enak daripada pengeluar botol yang sering menerima
tempahan daripada produk Enak. Aktiviti penghasilan botol kaca yang perlahan ditambah
lagi dengan tambahan pelanggan menyebabkan unit botol kaca adalah terhad.
Akibatnya produk Enak menghadapi kekurangan botol kaca dan tidak dapat
menjalankan perniagaannya tanpa botol kaca itu.
Produk Sedap seharusnya
bersaing dengan sihat iaitu bersaing bersama tanpa menjejaskan perniagaan orang
lain. Pengurus pemasaran bagi produk Sedap perlu merangka perancangan baru yang
lebih strategik bagi menghadapi persaingan yang diberikan oleh produk Enak.
Pengurus produk Sedap
perlu bijak untuk mencari peluang baru dalam perniagaan dengan cara belajar
daripada pesaing-pesaing untuk mencipta idea baru dan unik yang mungkin belum diketengahkan
lagi. Walau apa pun tindakan yang diambil,
pastikan keputusan itu benar-benar mengetahui kekuatan dan kelemahan yang ada
pada diri dan organisasi. Wujudkan suasana persaingan yang sihat.
Pengetahuan berkenaan dengan produk syarikat serta pasaran merupakan aset penting yang menentukan kejayaan sesebuah produk. Tanpa pengetahuan serta ilmu, syarikat tersebut tidak akan ke mana-mana. Ini penting kerana jika bakal pembeli bertanya maklumat lanjut berkenaan produk, kita mampu menjawabnya dengan penuh yakin dan keyakinan inilah yang akan membuatkan mereka membeli. Ada sesetengah pihak yang menganggap bahawa persaingan di pasaran ini ibarat seperti peperangan dan pesaing ibarat pihak musuh yang perlu dikalahkan.
Kesimpulannya, jika anda
menghadapi persaingan dalam perniagaan anda, ingatlah bahawa usah mudah
mengalah dan tidak yakin dengan keupayaan diri serta produk anda. Hilangkan
semua unsur-unsur negatif yang menghalang kejayaan anda dan berubahlah menjadi
lebih yakin serta lebih berwibawa. Jangan mudah terpengaruh dengan kata-kata
orang tapi jadikanlah diri kita terpengaruh dengan hasil kejayaan kita menjual
produk yang ditawarkan. Sesungguhnya itulah pendorong dan pencetus semangat
kita untuk bertindak ke arah mencari kejayaan.
No comments:
Post a Comment